Tuesday, October 11, 2011

Levelling

11 Oct 2011 (9.00-11.00 am)
Hari ini adalah hari pertama kami group 3 menjlankan kerja LEVELLING. Kerja-kerja ynga dilakukan adalah lebih susah dari yang digambarkan sebelum kami menjalankannya. Walaupun sebelum ini saya perla melakukannya di zaman persekolahan, namun di UTM, procedure kerja ini adalah lebih tersusun dan perlu memenuhi aspek-aspek yamg telah ditetapkan. Buat kali yang pertama, kerja yang dijalankan berjalan lancar.


Kami memulakan kerja Levelling dari point BM (G5) ke TBM, dan berpatah balik ke BM (G5). Semasa menjalankan kerja tersebut, hujan turun dengan gerimis, nasib baik gemrimis, kalau lebat conform2 kena ulang untuk hari yang lain. Kerja diteruskan hingga ke point terakhir. Dari kerja yang dijalankan, saya dapat belajar cara-cara mendirikan level dan memegang Staff. Dengar macam senang, tapi hakikatnya sangat penat dan panas.



Setelah tamat ke point terakhir, seterusnya kami mengira dan mengecek adakah kerja kami di terima? Namun, apa kan dayanya kami terpaksa mengulang kerja yang sama pada petang. Sebab nilai perbezaan kami sangat besar dan melebihi allowable yang dikira.. oh tidak!! Tapi tak apa.. everybody make mistake right… belajar dari kesilapan.


Setelah dikaji oleh pembantu makmal, didapati kami melakukan error pada permulaan kerja, biasa lah baru nak belajar baca-baca staff masa tuh.. it’s ok… hope next work can be more excellent…

OKE LALALAA….

No comments: